Tuesday, April 20, 2010

PRAKTIKAL, LATIHAN INDUSTRI, LEARNING INTERNSHIP dan sewaktu dengannya.

Its been a while since I update this blog..bukan xnak update ke ape tapi mmg busy sangat sejak akhir2 ni..maklumlah yg aku ni in last learning semester in CSOM the next semester which is the fifth is my Learning Internship time. xD

Perasaan? Campur baur la perasaan aku nii..nervous ada sikit, takut ada sikit, excited ada sikit, happy pun ada sikit. But apa2 pun life's must go on, eventhough we had hard time..

Semalam la aku dan member2 sekelas dgn aku yang layak ke pratikal sem depan di beri briefing oleh our coordinator. It's a very good briefing indeed..because briefing tu la telah memaksa call papa aku for something really urgent and bother my mind for a while..

Me : Hello, papa, Assalamualaikum.
Papa: Wasalam.
Me: Papa, adik ada benda sikit nak ckp nii
Papa: Hmm..ape?
Me: Hari yg adik takut sepanjang adik amik course CSOM ni dah nak dekat dah pa.
Papa: ???
Me: Papa tau tak anak papa yang sorang ni dah besar dah nak kerja dah semua??
Papa: Hmm?
Me: Actually, tadi petang coordinator bagi briefing for pratical sem depan.
Papa: Haa..apa masalahnye?
Me: Adik tak habis cakap lagi. Masalahnye pa adik rasa sangat2 yang adik perlukan transport for this purpose.
Papa: Huh? Papa kamu ni pun tak pakai motor, ini kan kamuuu?
Me: Tempat kerja papa kan dekat je..Ala pa beli la, adik pakai untuk praktikal ni je, nanti pas praktikal papa pakai la..
Papa: Sape suruh kamu tak buat lesen awal2..sekarang kan dah susah..
Me: Bukannye tak nak buat lesen, tapi kalau ada lesen pun motor xde susah jugak kan? Lagipun adik rasa adik tak perlu lagi lesen. Adik tak jeles pun sepupu2 adik yang lain semuanye dah ada lesen, pasal adik tau adik tak perlukan menda tu buat masa tu..tu lah pasal adik tak buat awal2.
Papa: Hmm..papa tak boleh keluar EPF lagi, papa belum umur 50. Kalau tak papa dah lama beli motor jugak.
Me: Yelah pa..tu adik tau. Pasal ni la adik nak bincang dengan papa ni. Kalau papa ada kenal dengan mana2 company yang dekat2 yang adik boleh buat praktikal ke..
Papa: Course kamu pasal ape?
Me: Basically, semua adik tau buat..pasal IT la. Business Management pun ada gak.
Papa: Nanti papa tolong tengok2 kan.
Me: Haa pasal motor tu??
Papa: Hmm..
Me: Ala pa menda ini penting sangat2 papa..adik sangat perlukan pertolongan papa sekarang, adik tak tau nak mintak tolong sape lagi..
Papa: Kamu amik lesen dulu, nanti papa fikir2 kan.
Me: Adik ingat nak guna duit yuran yg MARA bg RM3000 dulu tapi sekarang tinggal RM1100. tapi nanti adik boleh dapat dalam RM2200 camtu la.
Papa: Hmm..ok la tu. Nanti papa topup la sikit utk bayar muka. Kita buat loan kedai. Yang penting kamu buat lesen dulu.
Me: Adik cuti semester ni akan amik lesen. Adik dok rumah Wafiq for sebulan for amik lesen.
Papa: Haa bagus la tu..nanti papa usahakan ye.
Me: Thanks papa..adik tak tau nak mintak tolong sape lagi.
Papa: Hmm..
Me: Duit yuran tu adik ingat boleh ganti punye masa adik buat praktikal nanti. dah la dapat elaun company campur lagi duit bulan2 rm630 inshaallah cukup nak cover balik.
Papa: Ok2.
Me: Papa usahakan ye?
Papa: Haa..ok2.
Me: Thanks papa, Assalamualaikum.
Papa: Wasalam.

Ada dalam 10 minit jugak aku sembang dengan papa tadi..pasal menda ni aku tau bukan main2. Aku kena ready dari segi semua aspek; mentality, resources dan lain2.

Pastu aku ada sembang dengan mak aku jugak..dia kata wife pakcik Jas kerja kat Sime Darby Subang Jaya. Esok (hari ini) dia akan bagi address company tu pastu aku suruh coordinator aku bagi surat kat company ni suruh applykan aku. Harap2 dapat la..Sime Darby tuuu. Ibu ada ajak aku pergi PD gak..tgk Mak Su punye convo, tapi minta maaf la ibuu..memang tak dapat pergi la. Banyak projek tak siap lagi.

HMM..tu je la kot aku nak membebel pasal praktikal ni.. Cepat betul masa berlalu..

Later.

No comments:

Post a Comment